Сучасна автозаправна станція далеко втекла від стандартних понять стаціонарної придорожньої бензоколонки. Тепер це може бути як великий розважальний комплекс з рестораном, готелем та магазинами, так і скромний частково мобільний пункт з реалізації різних типів пального. Тому, якщо ви вирішили встановити власну АЗС у Києві чи інших містах України, то уважно ознайомтеся з усіма вимогами та нормами їх експлуатації, щоб у майбутньому не виникло проблем із контролюючими органами.
Встановлення мобільних заправних модулів
В Україні встановлення АЗС та МЗС суворо регулюється ДБН-360-92. Залежно від типу заправної станції вимоги можуть бути різні і застосовуватися відповідно до конструкції, місця розташування, кількості палива, що реалізується, тощо.
Але для всіх типів є певні норми. Так у населених пунктах розміщується від житлових кварталів та спальних районів. Потужність та пропускна здатність АЗС також повинна відповідати потенційному трафіку, екологічній ситуації та містобудівним обмеженням.
Всі заправки можуть мати на своїй території об'єкти типу СТО, автомийки, магазини, пункти громадського харчування та кімнати відпочинку для водіїв, якщо вони відповідають санітарним та протипожежним нормам.
Виходячи з конструкційних особливостей, а також згідно з нормативними документами всі АЗС діляться на кілька типів:
- Традиційні.
Станції, розраховані на заправку рідким паливом через паливороздавальну колонку. Зберігання пального здійснюється за допомогою підземних резервуарів.
- Мультипаливні.
АЗС такого типу передбачають можливість заправлення транспортних засобів різними видами палива: бензином, дизелем, пропан-бутаном.
- Блочні.
Мають на увазі реалізацію різних видів пального, але тільки в рідкому вигляді. Над резервуаром для зберігання палива розташована ПРК, встановлена під навісом, який кріпиться найчастіше на колону. Заправка транспортних засобів здійснюється автоматично або за допомогою оператора. Для такої АЗС повинні бути повністю забезпечені автоматичні системи протипожежної безпеки, а також наявність вимірювачів для контролю всіх параметрів палива.
Також застосовуються тільки для заправки рідким пальним. Мають форм-фактор наземної ємності, окремо від якої знаходиться паливороздавальна колонка. Дуже зручний варіант в експлуатації, тому що не вимагає багато місця для встановлення, може виконуватись у різних обсягах і дуже швидко вводиться в роботу.
- Контейнерні.
Наземний та повністю готовий до введення в експлуатацію контейнер, який найчастіше виконується на замовлення. Зазвичай використовується для потреб підприємств чи домашніх господарств, для оперативної заправки власного автопарку. Для встановлення достатньо вибрати зручну тверду поверхню або навіть встановити КАЗС у гаражі.
- Пересувні.
Цільна якісна конструкція, розроблена під певні цілі на заводі як готова модель, розташована на причепі або на будь-якому типі пересувної платформи. Вся система складається з: ємності для сховища пального, генератора (на якому-небудь вигляді палива), паливороздавальної колонки, датчиків та зовнішнього дисплея, на якому вказується кількість пального, що залишає колонку. ПАЗС дуже зручні, коли потрібно заправляти великий автопарк, або на станціях човнів з великою кількістю моторних човнів з об'ємними двигунами.
- Автомобільні газонаповнювальні компресорні станції.
Застосовують при заправці транспортних засобів або для заповнення газових балонів. Їх особливістю є додаткова обробка пального: газ комплексно очищається, піддається стиску (до 25 МПа), осушенню, тільки після цього подається з резервуару.
- АГЗС.
Станції для заправки транспортних засобів лише газом у різний спосіб. Серед них: насосний, насосно-компресорний та насосно-випарний.
Перший має на увазі просту передачу газу з герметичного резервуару по ПРК під високим тиском.
Насосно-компресорний метод полягає в нагнітанні газу компресором і подальшій його передачі під особливо високим тиском, тому він вимагає хорошої продуктивності та якості системи та деяких додаткових модулів підтримки та безпеки.
Останній з методів полягає у включенні до системи подачі електричних нагрівально-випарних блоків. Низька температура середовища, що міститься в них (до -20 °С), забезпечує підвищення тиску газу.
Також сюди відносяться аналоги раніше згаданих пересувних та контейнерних МЗС з рідким паливом, лише з поправкою на інший вид пального та витікаючими з цього модифікаціями.
Вимоги нормативних документів щодо розміщення АЗС та МЗС
Перш ніж займатися плануванням розміщення власної автозаправної станції, необхідно дуже уважно вивчити вимоги Державних будівельних норм. Навіть попередньо отримавши згоду та розмістивши АЗС або МЗС у місці, яке, за фактом, не відповідає всім цим вимогам, врешті-решт ви отримаєте штраф та підприємство буде зачинено навіть після стадії будівництва або оренди ділянки під МЗС. Тому за будь-яких обставин уважно перевіряйте територію на відповідність усім нормам особисто та за кожним пунктом ДБН-360-92. Виділимо необхідні для вас:
- п. 7.56. Заправні колонки з додатковими сервісами для автомобілів (СТО, автомийка) допускається встановлювати лише вздовж доріг промислових районів або на в'їзді/виїзді з населеного пункту. Розміщення у житлових та спальних районах заборонено.
- п. 7.57. Заправні станції забороняється розміщувати на пішохідних проспектах та усередині житлових кварталів. У великих містах допускається їхня дислокація вздовж магістралей та вулиць міського значення, а в містах меншого розміру – лише вздовж об'їзних та центральних магістралей. Будьте уважними та уточнюйте офіційний розмір свого населеного пункту для відповідності цьому моменту.
- п. 7.58. У містах на кордонах червоних вулиць АЗС і МЗС допустимо розміщувати лише у випадку, якщо на найближчий час не заплановано реконструкцію території, що примикає до них. Розміщення заправки у межі червоної зони допускається лише з погодження з міською адміністрацією та на тимчасовій основі.
- п. 7.59. Розміщення автозаправної станції має проводитися насамперед на ділянках, передбачених для цього архітектурним планом міста. Якщо таких ділянок немає, або план вважається недійсним через закінчення терміну давності, то територія обирається забудовником відповідно до вимог поточного законодавства.
- п. 7.60. Допускається розміщення резервуарів для АЗС та МЗС під або над землею за певних факторів.
Так, наприклад, у щільно заселених районах невеликих міст (до 200 тисяч жителів) розміщення АЗС можливе лише у формі підземної колонки, а сама установка має бути малою потужністю. У цьому суворо забороняється використання одностінних резервуарів. Все обладнання повинно мати необхідну в Україні сертифікацію, яка давала б гарантію його екологічності та пожежної безпеки. Також на об'єкті не повинно бути додаткових пунктів обслуговування клієнтів.
АЗС та МЗС на об'їзних дорогах, а також виїздах з населених пунктів не повинні мати сумарний обсяг усіх ємностей зберігання пального більш ніж 80 м³. При цьому обсяг одного резервуару не повинен перевищувати 20 м3.
Заправні станції високої потужності встановлюються лише у зонах, не позначених як житлові. При цьому використання колонок невеликої потужності, типу пересувних та контейнерних МЗС для особистого або промислового використання, також має здійснюватися з урахуванням усіх вимог протипожежної безпеки та природоохоронного законодавства.
Не допускається розміщення АЗС та МЗС на територіях, де можливий рух земної кори внаслідок природної сейсмологічної активності, або дій людини (території міст з розгалуженою мережею активних чи занедбаних шахт та кар'єрів), а також існує ризик обвалу або зсуву ґрунту.
- п. 7.61.Встановлювати та переобладнати АЗС або МЗС потрібно дотримуватися санітарних розривів до найближчих будівель та комунікаційних споруд, а також щоб це відповідало безпеці дорожнього руху.
- п. 7.62.При установці АЗС слід дотримуватися звукового та хімічного забруднення навколишнього середовища. Відстань визначається вимірами цих показників, але вона має бути не менше 50 метрів.
Але якщо заправна станція має невеликий розмір, то ця цифра є нижчою. Для цього має бути забезпечено пожежну та екологічну безпеку сертифікованим в Україні обладнанням. Тоді, за підтвердженням інспектором дотримання всіх норм, віддаленість від найближчої будови може скоротитися до 25 метрів для малих АЗС і до 40 метрів — для середніх. Відстань вважається від потенційно вибухонебезпечного об'єкта: колонки, резервуара з пальним тощо.
- п. 7.63. Установка АЗС заборонена на дорозі з ухилом більш ніж 40 ‰. Наземні резервуари повинні знаходитися за 10 метрів від краю дороги. Також для АЗС потрібна розмітка додаткової смуги, що дорівнює ширині смуги основного руху (тобто смуги розгону) але не менше трьох метрів і довжині не менш ніж 15 метрів.
- п. 7.64. Автозаправна станція повинна відокремлюватися від дороги острівцем безпеки, а в'їзд та виїзд повинні бути окремо. Якщо конструкційно це неможливо, то між ними слід розташувати острівець безпеки діаметром не менше одного метра.
- п. 7.65.Слід дотримуватися наступних відстаней при розміщенні АЗС:
- До найближчого магістрального перехрестя має бути не менше 100 метрів.
- До перехрестя з дорогою міського значення потрібна відстань не менше 35 метрів.
Далі представлена таблиця допустимої відстані розміщення АЗС до об'єктів.
№ п.п. |
Найменування об'єктів, до яких визначається відстань |
Відстань від АЗС із підземними резервуарами, м |
Відстань від АЗС із надземними резервуарами, м, |
|
Тип А |
Тип Б |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Складські та побутові будівлі, що знаходяться у приватній або комунальній власності |
15 |
25 |
|
2 |
Лісові масиви: |
|||
хвойні |
25 |
40 |
30 |
|
листяні |
10 |
15 |
12 |
|
3 |
Житлові та громадські будівлі |
25 |
50 |
40 |
4 |
Заклади масового скупчення людей |
25 |
50 |
|
5 |
Приватні гаражі та відкриті парковки |
18 |
30 |
20 |
6 |
Торгові ятки |
20 |
25 |
|
7 |
Дороги громадського користування: |
|||
I, II и III категорії |
12 |
20 |
15 |
|
IV и V категорії |
9 |
12 |
9 |
|
Мережа електрифікації |
15 |
20 |
20 |
|
8 |
Залізниці загальної мережі |
25 |
30 |
|
9 |
Громадські очисні споруди та насосні станції (які не належать до цієї АЗС) |
15 |
30 |
25 |
10 |
Технологічні установки категорій Ан, Бн, Гн, будівлі та споруди з наявністю радіоактивних та шкідливих речовин І та ІІ класів небезпеки |
100 |
||
11 |
Лінії електропередачі, електропідстанції (трансформаторні станції, в тому числі) |
згідно з правилами їх експлуатації |
||
12 |
Склади горючих матеріалів, а також місця накопичення потенційно горючих речовин. |
20 |
40 |
30 |
Відкрити власну АЗС у Києві чи іншому місті України це розумна та ходова бізнес-модель. Паливо потрібне людям завжди і попит на нього нікуди не подінеться. Проте мало вибрати вдале розташування своєї автозаправки з погляду клієнтського трафіку. Також дуже важливо зробити це згідно з усіма нормами, щоб отримати гарантію того, що ваша АЗС приноситиме вам прибуток, а не збитки у вигляді постійних штрафів та переобладнання. Тому будьте уважні при реалізації цієї ідеї та звертайтеся до фахівців Vlasnaazs, якщо у вас є якісь сумніви щодо купівлі обладнання для своєї заправки.